ΠΛΑΤΥΠΟΔΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

Συνήθως είναι ιδιοπαθής, δηλαδή δε βρίσκουμε σαφή αιτιολογία για την εμφάνισή της και, όπως και στα παιδιά, πρόκειται για εύκαμπτη πλατυποδία. Ο θεράπων ιατρός, όμως, πρέπει να διερευνήσει την πιθανότητα συνδεσμικής χαλάρωσης, συνοστέωσης οστών ταρσού, διαταραχών του οπίσθιου κνημιαίου τένοντα, μετατραυματικής παραμόρφωσης, εκφυλιστικής και φλεγμονώδους αρθρίτιδας και νευρομυϊκών διαταραχών (σακχαρώδης διαβήτης, εν τω βάθει περιφερική νευρίτιδα).

Κλινική εικόνα

Στη χαλαρή πλατυποδία, το μόνο σύμπτωμα μπορεί να είναι άλγος μετά από παρατεταμένη ορθοστασία ή περπάτημα. Όταν ο ασθενής στέκεται όρθιος, η πλατυποδία είναι φανερή και η πτέρνα είναι σε έξω στροφή, ενώ το αντίθετο συμβαίνει όταν στέκεται στις μύτες των ποδιών του.

Αντίθετα, η δύσκαμπτη πλατυποδία είναι συχνά επώδυνη και δεν διορθώνεται όταν ο ασθενής στέκεται στις μύτες των ποδιών του. Τότε, πρέπει κανείς να ψάξει για προβλήματα που τυχόν υποκρύπτονται. Πόνος υπάρχει στην έσω πλευρά της ποδοκνημικής, αλλά σε προχωρημένα στάδια και στην έξω πλευρά. Υπάρχει διαταραχή του τρόπου βαδίσματος λόγω του πόνου.

Θεραπευτική αγωγή

Η ασυμπτωματική πλατυποδία δεν χρειάζεται θεραπεία και δεν υπάρχει λόγος να περιορισθούν οι δραστηριότητες. Η συμπτωματική πλατυποδία πρέπει να θεραπεύεται συντηρητικά, με προσαρμογή των υποδημάτων, με στηρίγματα της έσω καμάρας και με ασκήσεις ενδυνάμωσης μυών, ενώ πάντα ωφελεί η απώλεια βάρους. Η συμπτωματική άκαμπτη πλατυποδία αν οφείλεται σε συνοστέωση οστών του ταρσού (πτερνο-σκαφοειδής) μπορεί να ωφεληθεί από επέμβαση αφαίρεσης της συνοστέωσης, αν προέρχεται από μετατραυματική ή απλή αρθρίτιδα από αρθρόδεση. Στις υπόλοιπες, αφού αποκλεισθούν ουρική ή άλλη φλεγμονώδης αρθρίτιδα, ακολουθείται συντηρητική αγωγή με αντιφλεγμονώδη, περιπατητικό νάρθηκα για 6-8 εβδομάδες και αλλαγή υποδημάτων σε πιο αναπαυτικά.

Η πλατυποδία λόγω δυσλειτουργίας του οπίσθιου κνημιαίου τένοντα θεραπεύεται με αντιφλεγμονώδη, τοπική έγχυση στεροειδών και ακινητοποίηση σε νάρθηκα. Ρήξη του οπίσθιου κνημιαίου τένοντα δεν είναι πάντα εμφανής, ειδικά σε περιπτώσεις που η πλατυποδία εμφανίζεται απότομα στο ένα πόδι. Σε νέους ασθενείς χρειάζεται χειρουργική αποκατάσταση ή μεταφορά τενόντων, όπως π.χ. του μακρού καμπτήρα των δακτύλων ή του μεγάλου δακτύλου. Σε ηλικιωμένους ασθενείς, ένας λειτουργικός νάρθηκας μπορεί να είναι αρκετός, αλλά σε περιπτώσεις που δεν είναι αρκετός ειδικές οστεοτομίες, σε συνδυασμό με επεμβάσεις μαλακών μορίων ή τριπλή αρθρόδεση, μπορεί να αποδώσουν.

Οι επεμβάσεις διόρθωσης των παραμορφώσεων του άκρου ποδός και της ποδοκνημικής (κότσια, σφυροδακτυλίες, γαμψοδακτυλίες, νεύρωμα  Morton, αρθροσκόπηση ΠΔΚ και μεταφορές τενόντων) μπορούν να πραγματοποιηθούν με τοπική αναισθησία (block):

• με ημερήσια νοσηλεία (όχι νοσηλεία στο νοσοκομείο)
  • με άμεση φόρτιση χωρίς βακτηρίες
  • με γρήγορη αποθεραπεία
  • ανώδυνα
  • με σχεδόν μηδενικό ποσοστό υποτροπής